Strona i jej zaufani partnerzy korzystają z plików cookies m.in. w celu personalizacji reklam, prowadzenia statystyk. Możesz sprawdzić, jakie pliki cookies są wykorzystywane, oraz wyłączyć je w ustawieniach.

PLK zwiększa możliwości kolei dzięki budowie mijanek. Rozkład jazdy na trasie Rzeszów – Ocice jest lepiej dopasowany do potrzeb pasażerów

Fot. PKP PLK

W lipcu uruchomiono mijankę w Łodzi Marysinie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają możliwości prowadzenia ruchu pociągów na sieci kolejowej. Do kilkunastu mijanek, wybudowanych w ostatnich dwóch latach, jeszcze w tym roku dołączą kolejne. Mijanki zapewniają lepszą ofertę podróży i sprawniejszy przewóz towarów. Podróżni zyskują lepszy dostęp do pociągów z przebudowanych peronów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ciągu ostatnich dwóch lat wybudowały i udostępniły na sieci kolejowej 12 mijanek. Takie rozwiązania to poprawa przepustowości kolejowych tras – czyli możliwość tworzenia atrakcyjniejszych ofert dla podróżnych .

– By zwiększyć możliwości kolei dla podróżnych oraz dla przewozu towarów uruchamiamy mijanki. Na jednotorowych trasach takie rozwiązania pozwalają realizować potrzeby podróżnych oraz przewoźników towarowych. Inwestycje zwiększają również dostępność kolei, gdyż przebudowywane i budowane perony są znacznie lepiej dostosowane do współczesnych potrzeb wszystkich pasażerów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Mijanki to ważne elementy infrastruktury na jednotorowych trasach. Dzięki budowie dodatkowego toru – najczęściej na przystanku kolejowym – jest możliwość wymijania lub wyprzedzania się pociągów, a to pozwala na kursowanie większej liczby składów. Takie rozwiązanie to dla pasażerów dogodniejszy rozkład, bardziej atrakcyjna oferta podróży. Przy łączeniu ruchu pasażerskiego i towarowego, to także sprawniejszy przewóz towarów i większa efektywność w przewozie ładunków po torach.

Trasa Rzeszów – Osice

Na wakacje lepsze możliwości podróży są na trasie Olsztyn – Szczytno – Ełk po budowie mijanki w Drygałach i Spychowie. Jest też większa przepustowość na coraz popularniejszej trasie Olsztyn – Działdowo po budowie mijanki w Waplewie. Mijanka w Majdanie Królewskim na trasie Rzeszów – Ocice pozwala lepiej dostosować rozkład jazdy do potrzeb pasażerów podróżujących koleją w stronę Ocic, Kolbuszowej czy Rzeszowa. Płynne dostawy ładunków do elektrowni Kozienice od grudnia 2019 r. zapewnia mijanka Janików na linii Bąkowiec – Świerże Górne. W województwie dolnośląskim od jesieni jest dodatkowa możliwość mijania się pociągów w Koźlicach na linii Legnica – Rudna Gwizdanów. Na Dolnym Śląsku zbudowano również mijankę w Przybyłowicach na linii Legnica – Jawor.

Do końca 2020 roku PLK planują udostępnić kolejne mijanki. Łódź Marysin już służy sprawnym przewozom towarowym, a dodatkowo od 31 sierpnia zwiększy także możliwości komunikacji pasażerskiej w aglomeracji łódzkiej na linii Łódź Widzew – Zgierz. W województwie warmińsko-mazurskim mijanka w obrębie przystanku Olsztyn Likusy umożliwi przejazd większej liczbie pociągów na odcinku Olsztyn Główny – Olsztyn Gutkowo, a mijanka Kozłowo da podobny efekt na linii Działdowo – Olsztyn. W aglomeracji wrocławskiej przepustowość wzrośnie za sprawą mijanki w Dobrzykowicach Wrocławskich na trasie Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice.

Dodatkowe miejsca mijania i wyprzedzania się pociągów są efektem inwestycji PLK. Prace są wykonywane zarówno ze środków budżetowych jak i współfinansowane ze środków unijnych, m.in. programów POPW, POIiŚ oraz RPO.

(ip)