Strona i jej zaufani partnerzy korzystają z plików cookies m.in. w celu personalizacji reklam, prowadzenia statystyk. Możesz sprawdzić, jakie pliki cookies są wykorzystywane, oraz wyłączyć je w ustawieniach.

Boże Narodzenie 2024

PKP Polskie Linie Kolejowe: Zima na torach? Jesteśmy gotowi!

Zdjęcie ilustracyjne

Zima na torach to wyzwanie, które podejmujemy z pełnym zaangażowaniem. Dzięki blisko 270 specjalistycznym pojazdom do odśnieżania torów i rozjazdów stałemu monitoringowi oraz ponad 180 zespołom gotowym do szybkiego usuwania awarii i usterek zapewniamy jak najlepsze podróże w trudnych warunkach pogodowych.

Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. nieprzerwanie czuwają nad bezpieczeństwem i sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów, reagując na zmieniające się warunki atmosferyczne. Całodobowy monitoring sytuacji pogodowej oraz przejezdność linii pozwala na szybkie podejmowanie decyzji o wyprawianiu pociągów na trasy, co minimalizuje ryzyko zakłóceń w ruchu.

Przed nadejściem zimy dokonaliśmy kontroli stanu technicznego infrastruktury kolejowej. W ramach przygotowań zrealizowano niezbędne naprawy, usunięto drzewa zagrażające upadkiem na tor lub sieć trakcyjną, a także dokonano przeglądów i konserwacji sprzętu odśnieżającego oraz urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych. Ponadto, na odcinkach szczególnie narażonych na tworzenie się zasp śnieżnych, tj. ponad 800 km torów zostało osłoniętych specjalnymi zasłonami – żywopłotami, parkanami i przenośnymi zasłonami.

Dla usuwania lub łagodzenia skutków niekorzystnych warunków pogodowych na krajowej sieci kolejowej rozlokowano 267 specjalistycznych pojazdów do odśnieżania torów i rozjazdów kolejowych: 13 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 42 pługi i 212 odśnieżarek. Do pracy w warunkach zimowych przygotowane są 182 zespoły przeznaczone do szybkiego usuwania awarii i usterek. Ekipy dysponują ponad tysiącem maszyn, w tym wózkami motorowymi i pociągami roboczymi do wywozu śniegu, samochodami i ładowarkami. W akcjach zimowych uczestniczyć może 66 pociągów sieciowych PGE Energetyka Kolejowa S.A., do napraw sieci trakcyjnej oraz przewodów jezdnych.

Ponad 21 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, służące do wytapiania śniegu lub lodu w ruchomych częściach rozjazdów, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu. Jednocześnie wszystkie rozjazdy kolejowe smarowane są preparatami zabezpieczającymi części trące przed przymarzaniem. 2,7 tys. km sieci trakcyjnej na głównych trasach zabezpieczane jest preparatem przeciwoblodzeniowym zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów, zapobiegając awariom i zakłóceniom w ruchu pociągów.

W szczególnie trudnych warunkach zimowych o przejezdność linii kolejowych dba prawie 12,7 tys. pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wspieranych przez 2 tys. pracowników firm zewnętrznych. Utrzymaniem obiektów infrastruktury kolejowej w zimie, m.in. kładek i peronów zajmują się pracownicy firm sprzątających odpowiedzialnych nie tylko za utrzymanie czystości, ale także odśnieżanie i usuwanie lodu z tych obiektów. Częstotliwość działań dostosowywana jest do aktualnych warunków pogodowych.

Zimowym utrzymaniem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmuje perony, kładki i dojścia dla pieszych (6,1 mln mpowierzchni), ponad 36 tys. km torów, ponad 37,3 tys. rozjazdów, ponad 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.

Wsparcie dla pasażerów w czasie podróży

Centrum Wsparcia Klienta, działające przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, jest dostępne dla podróżnych na każdym etapie podróży. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich, aktualizując komunikaty i nadzorując przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień Centrum uczestniczy w organizacji zastępczej komunikacji.

Pasażerowie mogą również szybko zgłosić wszelkie nieprawidłowości, takie jak oblodzenie czy zaśnieżenie peronów poprzez aplikację lub stronę Sprawny Peron albo telefonicznie, pod numerami znajdującymi się w zakładce https://www.plk-sa.pl/sytuacja-zimowa.

(ip)