Strona i jej zaufani partnerzy korzystają z plików cookies m.in. w celu personalizacji reklam, prowadzenia statystyk. Możesz sprawdzić, jakie pliki cookies są wykorzystywane, oraz wyłączyć je w ustawieniach.

Kiosk informacyjny w Twojej firmie

Fot. materiały reklamowe

Samoobsługowe kioski multimedialne to urządzenia, które coraz częściej wykorzystywane są w sektorze publicznym i prywatnym. Czym są infokioski i w jaki sposób mogą pomóc w prowadzeniu biznesu?

Co to jest kiosk multimedialny?

Kiosk multimedialny, inaczej infokiosk, interaktywny kiosk czy kiosk samoobsługowy, to po prostu ogólnodostępny komputer, który oferuje użytkownikom dostęp do określonych informacji lub usług za pośrednictwem interaktywnego ekranu dotykowego.

Kioski interaktywne mogą przybierać różne formy, które zależą od funkcji, lokalizacji i sposobu użytkowania. Infokioski o funkcji informacyjnej najczęściej projektowane są jako duże ekrany dotykowe. Z kolei urządzenia przeznaczone do wykonywania określonych działań (np. transakcji) przypominają wielofunkcyjne bankomaty.

Kioski multimedialne mogą być uzupełniane o dodatkowy sprzęt i akcesoria zwiększające ich funkcjonalność. Oprócz standardowego ekranu dotykowego czy klawiatury kioski interaktywne mogą być wyposażone w:

●    myszki czy manipulatory kulkowe;
●    skanery kodów kreskowych;
●    czytniki dowodów osobistych;
●    czytniki kart magnetycznych, chipowych;
●    drukarki termiczne i kamery;
●    wrzutniki monet i terminale płatnicze.

W kiosku multimedialnym mogą być też zainstalowane moduły WiFi i Bluetooth, czy access point. W niektórych znajduje się również modułowy zasilacz awaryjny (UPS), który pozwoli na działanie urządzenia w razie problemów z zasilaniem.

Fot. materiały reklamowe

Do czego wykorzystywane są infokioski?

Kioski interaktywne mają coraz szersze  zastosowanie zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Najczęściej sprawdzają się tam, gdzie mogą zastąpić człowieka przy wykonywaniu prostych i powtarzalnych zadań. Często wykorzystywane są do wyświetlania konkretnych informacji (np. drogi do sklepu w centrum handlowym), a także do wykonywania określonych transakcji w sklepach, bankach, placówkach usługowych w biurach czy innych miejscach użyteczności publicznej.

Wystarczy spojrzeć na listę poniżej, aby zdać sobie sprawę, że możliwości ich wykorzystywania są nieograniczone. Infokioski są szeroko stosowane w różnych branżach, od bankowości po handel detaliczny.

Gdzie można znaleźć infokioski?

●    Obiekty turystyczne (muzea, zabytki, galeria sztuki)
●    Szkoły i biblioteki;
●    Lotniska, dworce kolejowe i stacje autobusowe
●    Centra handlowe i supermarkety;
●    Obiekty usługowe; stacje benzynowe, sklepy;
●    Obiekty użyteczności publicznej m.in. urzędy;
●    Instytucje finansowe, takie jak banki i firmy ubezpieczeniowe;
●    Centra medyczne i szpitale;
●    Targi i wystawy.

Sprawdź też artykuł: Kioski multimedialne – jak wykorzystać je w biznesie?

Jakie są zalety stosowania infokiosków w biznesie?

Oferują szybki i wygodny dostęp do informacji.

Łatwość obsługi i przystępna prezentacja danych sprawia, że klienci mogą wygodnie i szybko znaleźć potrzebne dla siebie informacje. Infokioski działają niemal 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu i pozwalają na łatwy i nieograniczony dostęp do danych.

Przyspieszają proces sprzedaży i zmniejszają koszty.

Kiosk interaktywny z powodzeniem zastępuje człowieka przy wykonywaniu prostych i mało zaawansowanych zadań. Jak to może wyglądać w praktyce? Portier nie musi już tracić czasu na wydawanie identyfikatorów dla osób wchodzących do firmy czy udzielanie informacji: “jak dojść do” — zastąpi go wirtualna recepcja.

Zapewniają wyższy poziom obsługi klienta.

Korzystanie z infokiosku jest sposobem na rozwiązanie np. długich kolejek w urzędach czy skrócenie czasu oczekiwania konsumentów. Infokiosk może obsłużyć więcej osób w krótszym czasie, przez co zwiększa się satysfakcja samego klienta korzystającego z usług np. banku.

Są wszechstronne w zastosowaniu.

Lista zastosowań infokiosków stale się powiększa. Rozwój technologii, w tym automatyzacji i identyfikacji, sprawia, że obecnie można projektować  infokioski, które w pełni dopasowują się do potrzeb biznesu czy organizacji.

Fot. Materiały reklamowe

Kryteria, na jakie warto zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy infokiosku.

Miejsce montażu

Lokalizacja infokiosku wpływa bezpośrednio na jego konstrukcję i formę. Kioski outdoorowe muszą być odporne na zmienne warunki atmosferyczne. Przy kioskach zewnętrznych konieczne będzie zastosowanie systemów chłodzenia, grzałek do interaktywnych ekranów, aby umożliwić czytelność informacji w każdych warunkach pogodowych. Jeżeli dysponujesz stosunkowo niewielką powierzchnią i nie masz możliwości montażu infokiosku stojącego być może lepszym rozwiązaniem będzie wybór kiosku ściennego.

Funkcje i zadania

Przed wyborem infokiosku należy szczegółowo określić zakres wykonywanych zadań – wpływają m.in na wyposażenie i wygląd infokiosku. Jeśli kiosk będzie służył do drukowania biletów parkingowych bądź kwitów, musi być wyposażony w odpowiednie urządzenia takie jak drukarka, czytnik kart płatniczych itp. Kioski informacyjne w centrach handlowych zazwyczaj mają bardziej kompaktową obudowę np. formę ściennego ekranu dotykowego.

Jakość komponentów (hardware)

Słabej jakości komponenty mogą powodować większą awaryjność urządzenia i konieczność częstego serwisowania. Z tego względu należy zwrócić szczególną uwagę na to, by wykonawca kiosku korzystał z komponentów (LCD, drukarki, klawiatury, czytniki kart, kamery, czujniki podczerwieni i Bluetooth) sprawdzonych producentów.

Dopasowany software

Oprogramowanie jest istotnym elementem kiosku informacyjnego, ponieważ to właśnie ono umożliwia komunikację z użytkownikiem. Ważne, aby było przyjazne w obsłudze, intuicyjne oraz zaprojektowane w taki sposób, aby odpowiadało na wszystkie potrzeby użytkownika.

Kształt i wzornictwo

Ważna jest nie tylko sama funkcjonalność i łatwość obsługi, ale również wygląd kiosku. Kiosk w pewnym sensie stanowi wizytówkę samej firmy, dlatego warto, aby jego wizualna forma była atrakcyjna dla użytkownika. Na szczęście producenci w infokiosków oferują wiele form customizacji produktu. Można dowolnie modyfikować i konfigurować kiosk pod
względem koloru, materiału wykończenia i kształtu.

Pomoc techniczna

Kioski informacyjne należą do urządzeń mocno eksploatowanych. Z tego powodu częściej niż inne urządzenia narażone są na awarie. Przy wyborze dostawcy kiosku interaktywnego warto zwrócić uwagę na oferowane warunki obsługi technicznej i wsparcia technicznego. Firma SEBITU jest jednym z rzetelnych dostawców sprzętu tego typu i świadczy wsparcie techniczne 24/7.

artykuł sponsorowany