Strona i jej zaufani partnerzy korzystają z plików cookies m.in. w celu personalizacji reklam, prowadzenia statystyk. Możesz sprawdzić, jakie pliki cookies są wykorzystywane, oraz wyłączyć je w ustawieniach.

Do sanatorium z e-skierowaniem, duże ułatwienie dla pacjentów już jest możliwe!

Zdjęcie ilustracyjne

Od 17 marca skierowanie na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową może zostać wystawione w formie elektronicznej. Informacje, na jakim etapie jest e-skierowanie, będzie można znaleźć na Internetowym Koncie Pacjenta.

E-skierowania są z nami od dłuższego czasu.

Pierwsze dotyczyły szpitala i poradni specjalistycznej (od stycznia 2021 r.) oraz rehabilitacji (od listopada 2021 r.).

Teraz czas na e-skierowanie do sanatorium.

Jakie zalety ma e-skierowanie?

– e-skierowania nikt nie zgubi, gdyż jest dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) oraz w aplikacji mojeIKP,

– Pacjent w każdym momencie może sprawdzić historię swoich e-skierowań na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) i w aplikacji mojeIKP,

– Rodzic może śledzić historię leczenia swoich dzieci zarówno na IKP, jak i w mojeIKP.

– Pacjent nie musi przesyłać skierowania do NFZ i pilnować, by zrobić to w terminie 30 dni.

– o elementach koniecznych na skierowaniu będzie za lekarza pamiętał system komputerowy.

Czy to oznacza, że od dzisiaj papierowe skierowania znikają zupełnie?

Skierowania do sanatorium mogą być wystawiane nadal w postaci papierowej do 30 czerwca 2023 r. W związku z okresem przejściowym, powiadomienie o tym na jakim etapie zatwierdzania jest e-skierowanie, Pacjent nadal dostanie listownie.

Ponadto, skierowanie do sanatorium w postaci papierowej dostanie Pacjent jeśli lekarz nie będzie miał dostępu do internetu oraz gdy skierowanie dotyczyć będzie leczenia lub rehabilitacji poza granicami kraju.

Co oznacza w praktyce e-skierowanie dla Pacjenta?

Kiedy lekarz wystawi e-skierowanie do sanatorium, automatycznie zostanie ono przesłane do oddziału NFZ. Pacjent nie musi pilnować terminów i przynosić papierowego wydruku skierowania do oddziału – to najważniejsze ułatwienie. Szczególnie gdy dotyczy Pacjentów mieszkających daleko od punktu NFZ.

W oddziale NFZ e-skierowanie rozpatrzy lekarz – specjalista balneoklimatologii i medycyny fizykalnej lub rehabilitacji medycznej (specjalista od leczenia uzdrowiskowego) – tak jak do tej pory. Jeśli je zatwierdzi, Pacjent otrzyma pisemną informację jaki numer otrzymało skierowanie, jak zostało rozpatrzone i jaki jest przewidywany okres oczekiwania. Jeśli uzna, że e-skierowanie wymaga uzupełnienia, odeśle je do lekarza, który je wystawił, lub do Pacjenta. Te procedury nie uległy zmianie. Czego najczęściej może dotyczyć uzupełnienie? Chociaż szpitale, przychodnie i lekarze mają możliwość umieszczania w systemie elektronicznym wyników badań, wypisów ze szpitala i innych elektronicznych dokumentów medycznych, nie wszystkie to robią. Pacjent może więc otrzymać prośbę o dostarczenie informacji, o które prosi NFZ (np. o kopię karty leczenia szpitalnego).

Jeśli lekarz z NFZ odrzuci e-skierowanie np. z powodu przeciwwskazań do leczenia uzdrowiskowego, Pacjent również otrzyma pisemną informację do wiadomości.

Kiedy wyjazd będzie możliwy?

Jeśli w sanatorium, które oferuje leczenie lub rehabilitację, jakich potrzebuje Pacjent, są wolne miejsca, NFZ potwierdzi e-skierowanie. Informacja o tym zostanie wysłana listem nie później niż 14 dni przed datą rozpoczęcia leczenia. W tym zakresie również nie zaszły żadne zmiany.

Jeśli brakuje miejsc w odpowiednich zakładach lecznictwa uzdrowiskowego lub rehabilitacji uzdrowiskowej, pacjent otrzyma informację o przybliżonym czasie oczekiwania. Na Internetowym Koncie Pacjenta zawsze znajdzie się informacja, na jakim etapie procedowania jest e-skierowanie.

Warto mieć dostęp do IKP.

IKP czyli Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatne narzędzie, w którym szybko i bezpiecznie można sprawdzić informacje o zdrowiu: swoim, swoich dzieci lub osoby, która nas do tego upoważniła.

Pełny zakres usług i możliwości, a także wszystkie możliwości zalogowania dostępne są na stronie internetowej pacjent.gov.pl

Warto wiedzieć, że każda osoba z numerem PESEL ma swoje Internetowe Konto Pacjenta, wystarczy się na nie zalogować i bezpłatnie korzystać z jego możliwości.

Do tej pory skorzystało z tego ponad 10 mln osób!

źródło: NFZ (informacja prasowa)