Strona i jej zaufani partnerzy korzystają z plików cookies m.in. w celu personalizacji reklam, prowadzenia statystyk. Możesz sprawdzić, jakie pliki cookies są wykorzystywane, oraz wyłączyć je w ustawieniach.

Ponad 660 uczniów z całej Polski zmierzyło się w Rzeszowie z wiedzą z zakresu państwa i prawa

Fot. WSPiA

RZESZÓW. Co to jest ?Acquis communautaire? i norma prawna, na jakiej podstawie rozwiązuje się spółka cywilna, czy przygotowanie do popełnienia czynu zabronionego jest karalne oraz kto wykonuje zadania Krajowego Mechanizmu Prewencji. To tylko przykłady pytań, z którymi musieli zmierzyć się uczniowie podczas II Etapu Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie.

W środę 7 marca 2018 r. do testu przystąpiło ponad 660 uczniów z całej Polski. Kto przejdzie do finału, dowiemy się za dwa tygodnie.

II etap (wojewódzki) Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie zorganizowany został w 16 województwach. Uczestniczyło w nim 662 uczniów szkół ponadgimnazjalnych, którzy w I etapie zdobyli co najmniej 30 punktów. W II etapie uczestnicy Olimpiady mieli 120 minut na rozwiązanie testu złożonego z 50 pytań (jednokrotnego wyboru).

Musieli także odpowiedzieć na 6 pytań problemowych. W teście pojawią się pytania z różnych dziedzin nauki m.in. historia państwa i prawa, prawoznawstwa, WOS, praw człowieka, Konstytucji, prawa karnego, cywilnego, gospodarczego oraz międzynarodowe i prawa UE. W pytaniach problemowych uczniowie musieli m.in. opisać funkcje bezpośredniej ingerencji państwa w gospodarkę, wymień i opisać formy stadialne popełnienia przestępstwa oraz wyjaśnić, na czym polega zakaz subdelegacji ujęty w Konstytucji.

Trudne pytania

Na Podkarpaciu do II Etapu Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie przeszło 140 uczniów. Wśród nich Ola i Natalia z Krosna. Według nich w tym roku poziom Olimpiady był wysoki. ? Mamy porównanie, bo uczestniczyłyśmy w Olimpiadzie już drugi raz. W tym roku było wiele trudnych pytań. Jednak najwięcej problemów sprawiły pytania otwarte. Myślę, że byłyśmy przygotowane całkiem dobrze. Korzystałyśmy głównie z materiałów dostępnych na stronę i trochę pomagał nam nasz nauczyciel. Czy uda się przejść do finału mamy pewne obawy, bo test wymagał naprawdę dużej wiedzy. Mamy jednak nadzieję, że się uda ? opowiadają Ola i Natalia.

Uczennice dodają, że wzięły udział w Olimpiadzie, bo planują studiować na kierunku ?prawo?. ? Będziemy też zdawać maturę z WOS, dlatego chciałyśmy sprawdzić swoją wiedzę. Ten materiał na pewno przyda nam się w przyszłości ? mówią Ola i Natalia.

Przed salą, w której uczniowie pisali test, czekali ich nauczyciele. ? Denerwujemy się tak samo, jak nasi uczniowie ? mówi dr Krzysztof Hajduk, nauczyciel z Zespołu Szkół w Tyczynie. ? Zależy nam na dobrych wynikach naszych podopiecznych. Dziś test pisze czterech moich uczniów i mam nadzieję, że przejdą do finału. Uczniowie przygotowywali się głównie z materiałów podanych przez Uczelnię. Spotykaliśmy się po lekcjach i omawialiśmy tematy, których nie rozumieli ? tłumaczy dr Krzysztof Hajduk.

Dobra inicjatywa

– Uważam, że Olimpiada to bardzo dobra inicjatywa. Wiedza, którą uczniowie zdobywają podczas przygotowań do testu, to solidna nadbudowa do tego, czego uczymy na lekcjach WOS. Nauka do Olimpiady poszerza ich wiedzę o zagadnienia m.in. z prawa karnego i cywilnego. Są to tematy, na które brakuje nam czasu na lekcjach. Olimpiada pomaga także w przygotowaniu do egzaminu maturalnego ? wylicza nauczyciel z Zespołu Szkół w Tyczynie.

Do III etapu ? Finału Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie ? dostanie się tylko 30. najlepszych uczniów. Te osoby w kwietniu powalczą o cenne nagrody. Zajęcie I i II miejsca daje możliwość nieodpłatnego studiowania w WSPiA Rzeszowskiej Szkole Wyższej i nieodpłatne zakwaterowanie w Wielomieszkaniowym Domu Studenckim WSPiA. III, IV lub V miejsce pozwala na nieodpłatne studia w WSPiA.

Dodatkowo finaliści i laureaci Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie mają możliwość podjęcia studiów poza postępowaniem kwalifikacyjnym nie tylko w WSPiA, ale i m.in. w Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu i Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.